Cappuccinocoach®

Cappuccinocoach®
Mijn eigen blog

woensdag 2 februari 2011

Do’s en don'ts voor Social Media

Als je zakelijk twittert, wil je daar iets mee bereiken. Je wilt jezelf of je organisatie profileren, een reputatie opbouwen, kennis delen, vragen stellen etc.
Daarvoor is het slim om veel volgers te hebben. “Hoe krijg ik veel volgers?” is dan ook de vraag.

Omdat te realiseren zijn er een aantal Do's en Dont's.
Ik zet ze hieronder op een rijtje.

Do:

- Een stevig fundament! In je profiel kan je niet heel erg veel informatie over jezelf kwijt. Als je nog geen website of weblog hebt, maak dan snel iets aan waarin je meer informatie kwijt kan.

- Het meest basic is een online visitekaartje, bijvoorbeeld MyNameIsE. Hierop zet je wat informatie over jezelf en links naar je online profielen.

- Een stapje verder is een compleet en actueel LinkedIn profiel, belangrijk als je internet voor je zaak of carrière wilt gebruiken. Wil je echt helemaal los, maak dan een weblog waarop je regelmatig publiceert.

- Op twitter zelf: maak in je profiel een link naar je je online visitekaartje, linkedinprofiel of je website en/of blog.

- Zorg voor een compleet profiel! Zorg voor kernwoorden die jou goed beschrijven. Daarmee wordt duidelijk of je interessant bent om te volgen, en het helpt bij je vermelding in overzichten zoals de twittergids.

- Wees persoonlijk: zorg voor een goede foto (avatar). Twitter je als “jezelf” of als zelfstandig professional, gebruik dan niet je logo, maar een goed portret als avatar. Een goede social media foto laten maken hoeft niet duur te zijn en zorgt dat je herkenbaar bent.

- Als je namens een organisatie twittert, zet dan je initialen in je tweets zodat ik kan zien wie je bent. xs4all bijvoorbeeld heeft op de achtergrondafbeelding van haar twitterpagina de medewerkers en hun initialen vermeld.

- Spreek met jezelf af dat je minimaal 30 dagen lang twee keer per dag op twitter bent en iets tweet.

- Kijk wat mensen te melden hebben en reageer daarop. “Retweet” dingen die anderen melden als je dat interessant vindt. Reageer op mensen die op jou reageren.

- Bedank mensen die jouw vragen beantwoorden of jou retweeten.

- Voeg waarde toe: plaats af en toe een link naar waardevolle content (gebruik daarbij een “url shortener” zodat je meer letters overhoudt) en vertel daarbij waarom je dat waardevol vindt.

- Tweet Retweetable: als andere mensen jouw tweets doorplaatsen, zien hun volgers dat. Dat kan meer volgers opleveren. Maar dat kan alleen als je niet alle 140 tekens gebruikt. Doe dus je best om je tweet nog korter te houden zodat anderen je tweet niet hoeven te redigeren als ze hem willen doorplaatsen.





Don't:

Een groot en divers netwerk opbouwen kost tijd, dus;

* Ga niet massaal mensen volgen.
* Alleen maar links tweeten.
* Alleen maar Retweeten.
* Alleen maar automatisch tweeten vanuit andere websites (LinkedIn, Facebook etc).

* Hashtags spammen. Sommige hashtags krijgen veel “eyeballs” (volgers).

  Spam is bijvoorbeeld: “#durftevragen: wie kent er nog klanten voor mijn coachingspraktijk”

* Mensen volgen zodat ze jou gaan volgen en dan meteen weer ontvolgen omdat je dan meer volgers hebt dan mensen die je volgt.

Kortom: gebruik je verstand.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen