De opkomst van Social Media heeft voor een nieuwe dimensie gezorgd, met reviews, aanbevelingen en recommendations. Zolang deze afkomstig zijn van betrouwbare bronnen, is de waarde ervan extreem hoog. Ze maken zichtbaar waarin jij onderscheidend bent. Dit heet social proof. Sociaal bewijs beïnvloedt mensen ten aanzien van wat ze ergens van vinden, hoe iets hoort of moet. Ze laten zich beïnvloeden door het gedrag van anderen in dezelfde situatie.Door betrouwbare anderen op je profiel te laten vertellen wat ze van jou vinden en wat ze aan je gehad hebben, geeft dat een beeld van de waarde die jij voor je klant creëert en wat je professionele niveau is. Dat draagt bij aan je reputatie. Creëer ervaringen, dat is de beste promotie. Geef gastpresentaties of een lezing, bied een second opinion aan, deel het succes van je klant, publiceer regelmatig, schrijf een blog: laat zien dat wat je doet, je erg goed kan.

Dit draagt allemaal bij aan een zakelijke reputatie die meerwaarde heeft.
Als je luistert naar je klant, vertelt hij je namelijk precies waar zijn behoeften liggen en wat jij moet doen en hoe je daar moet komen. Ook online! Dat alles draagt bij aan je digitale gunfactor, er zijn 6 elementen in social proof die daar veel invloed op hebben en die je kunt gebruiken.

1. Wederkerigheid - Begin iets voor anderen te doen en ze doen wat voor je
terug. Bijvoorbeeld aandacht geven,content leveren, bijdragen, delen, mening
geven, positief zijn, et cetera.
2. Schaarste - Geef anderen iets waar ze wat aan hebben (niet genoeg van
hebben). Geef genuanceerd je mening of deel je kennis over iets waarvan jij
denkt dat het waarde heeft voor anderen.
3. Autoriteit - Werk doorlopend aan reputatie. Vraag betrouwbare anderen om
een aanbevelen en om je vaardigheden onderschrijven. 
 Schrijf voor iemand
die dat echt verdient op LinkedIn een aanbeveling:
ad 1. grote kans dat je een betere terug krijgt.
ad 2. We zijn erg terughoudend met aanbevelen, profiteer van de schaarste!
4. Consistentie - Als mensen je eenmaal volgen, dan lezen ze ook je
toekomstige bijdragen. Een kleine bijdrage (een gedeeld artikel?) kan al hun
interesse in jouw gedachtegoed opwekken.
5. Gunfactor - Er zijn drie belangrijke factoren die maken dat je aardig
gevonden wordt:
  1. Wij vinden mensen aardig die op ons lijken - die dezelfde taal spreken, die gemeenschappelijke interesses of belang hebben, zich hetzelfde gedragen, ook online!  Wat heb je gemeen met je doelgroep!
  2. Wij vinden mensen aardig die ons complimenten geven - Stel je positief op, 
  3. ook al ben je het ergens niet mee eens. Reageer vanuit wat wèl goed is!
  4. Wij vinden mensen aardig die met ons samenwerken aan een gemeenschappelijk doel. Ze moeten wat aan je hebben. Word lid van relevante LinkedIn groepen (waar jouw type werk onderwerp van gesprek is of je doelgroep aanwezig is)
6. Consensus - Geef je mening en mensen die hetzelfde vinden zullen
zich in je herkennen.
Iedereen die een linkedIn profiel heeft kan hier zijn voordeel mee doen.
Dit filmpje brengt het effect van social proof op klanten goed in beeld.

  

Bart Schaap Cappuccinocoach® In mijn professionele leven word ik gedreven door mijn passie: leren, delen en denken in oplossingen. Mijn uitdaging is anders denken, verandering en vernieuwing. Ik denk en doe in oplossingen en kan die implementeren voor en met echte ondernemers die het beste uit zichzelf halen en dat ook op social media willen doen. Zo kom ik erachter wie je bent, wat je doet: we benoemen de waarde die jij creëert voor je klant.
✪ Ben jij die ondernemer die geen kansen wil laten liggen en zichzelf ook online wil profileren?
✪ Kun of wil je er geen tijd in steken want je bezig bezig met geld verdienen?
✪ Wil je aan je reputatie bouwen en je kansen op nieuwe leads vergroten?
Dan heb ik voor jou een maatwerk dienst: de Cappuccinocoach®
Kijk op mijn website http://www.cappuccinocoach.biz voor meer informatie of bel:
0622790558